Aktuellt

Från en föreställning

Kategori

Nyheter

Produktioner

Tidigare projekt

Faysa Idle

Den 5-6 november presenterar De Profundis Teater stolt Faysa Idle och hennes poesi

I ett möte med Gävlemusikern och producenten Emma Sörensen. En kväll om gängvåld, kärlek och andra känslor. Faysa växte upp i Tensta och har förlorat både vänner och familjemedlemmar i det svenska gängkriget. Idag verkar hon som poet och kreatör.

År 2023 publicerades hennes första bok, “Ett ord för blod”, som är baserad på Faysas egen berättelse och poesi, skriven i samarbete med Daniel Fridell och Theodor Lundgren. I boken beskriver hon sin uppväxt i en miljö präglad av kriminalitet, där hon förlorade både en bror och flera nära vänner till våldet.

Den 24 februari 2024 hade Faysa premiär på sin poesiföreställning "Allt som glimmar är inte guld" på Södra Teatern i Stockholm.

Hulda

Hulda - En 86-årings tankar om bergsbestigning

Margit är 86 år, och när vi först möter henne tar hon sina första steg in i sin nya lägenhet. Hennes man har avlidit, hon har lämnat det hus som varit deras hem i 56 år. Hon står bland flyttkartonger och försöker förstå hur hon ska fortsätta. En dokumentär ekar i hennes minne - om Hulda Crooks som är 91 år och bergsklättrare. “Jag är ju bara 86” säger hon precis innan hemtjänsten knackar på dörren.

“Hulda - En 86-årings tankar om bergsbestigning” bygger på samtal och workshops med äldre människor. Det är en pjäs om kamp, försoning och dans på Folkets Park. Om rädslan för slutet och den stora drömmen om att klättra i berg.

I rollerna: Jessica Gustafsson och Robin Fajardo

Regi: Reine Lööf

Manus: Max Hebert

Musik: Viktor Zeidner

Scenografi: Sabah Ejaz

Spelas mellan: 17 nov- 6 dec

Biljetter

Salong Profundis

Kom till Salong De Profundis!

Vi prövar under hösten en ny typ av kulturkvällar. Vi vill bjuda in till ett par timmar i höstmörkret där olika konstformer möts. Det kan vara en bit ur en teaterföreställning som följs av en föreläsare och därefter ett musikinslag. Allt knyts samman av ett angeläget tema.

Det vore fint och spännande om du ville kliva in i vår salong!

Datum:

9/10 Tema: ”Beroende och oberoende”

20/11 Tema: ”Ro och oro”

18/12 Tema: ”Då och nu”

Tid: kl 18-20

Plats: De Profundis Teater, Atlasgatan 3, Gasklockeområdet

Vill du komma - till en av salongerna, eller flera? Allt du behöver göra är att anmäla dig till oss på: sabah@profundisteater.se

OBS! Begränsad antal platser, först till kvarn.

Helt Privat

Helt Privat

Vårens stora succé arrangerat på Musikhusets fina restaurangscen med premiär den 19 januari kommer nu tillbaka. 30 augusti kör vi igång igen med obefintlig censur från vår mest pinsamma tonårstid. Personer i vår närhets dagboksanteckningar, gamla brev, dikter. En poetisk, vacker och vansinnigt roligt afton där vi ges en chans till avkopplande möten i härlig afterwork-miljö. Biljetter till höstens "Helt Privat" finns på tickster.

Jag är en människa

Jag är en människa

När vi på “De Profundis teater” skulle välja en första akt till vår gästscen föll valet ganska enkelt på Annica Carlsson Bergdahl och hennes projekt “Jag är en människa”. Vi har följt och imponerats av Annicas arbete med “Vi som arbetar med våra kroppar” som landade i en formidabel succé som gav röst åt en grupp som sällan får plats i media eller i våra kulturella rum. Den hade sin premiärvisning på Länsmuseet i Gävle mitt under pandemin. Annica har en osviklig lust och förmåga att ge oss chansen att komma närmare varandra genom sina verk.

En humanportal till insikten om att vi alla är människor. I detta fall i “Jag är en människa” med röster från kvinnor som sitter i fängelset. Hon är en kraft som behövs i dagens kulturstämning som separerar och dömer. Vi välkomnar Annica tillbaka till Gävle nu tillsammans med pianisten Ida Gillner och vi välkomnar vår publik till en finstämd föreställning om människan, om dig och om oss.

Läs mer

Kultur och förändringsfestivalen 2025

Kultur och förändringsfestivalen 2025

Tack alla som medverkade vid mötet för Kultur och förändringsfestivalen 2025. Så härligt med ny kreativitet som tillför processen. Nästa möte sker i våra lokaler på Gasklockorna tisdag 18 september kl 18.30-20.00. Vi bjuder på fika! Vi ses där. Skicka anmälan till: katarzyna@profundisteater.se

BOOSTA 2025

Boosta 2025

Festivalen “Boosta 2025 - En förändringsfestival” är både en årligen återkommande festival och ett processarbete däremellan. Festivalen är nationell med internationella gäster.

Festivalen ska vara mötesplatsen där vi inspireras, tränar och byter erfarenheter. Festivalen ska vara startskottet på saker vi sedan gör och genomför. Festivalen ska vara en relevant och vacker upplevelse fylld av kultur och kraft Förändring - Vi ser ett akut behov av förändring mot ett mer humant, tolerant och hållbart samhälle. Vi ser också vikten av att både försvara och utveckla demokratin på alla nivåer. Vi tror att tre steg är centrala för att nå förändring.

Att uppleva nåt som påverkar, skakar om, öppnar upp Att ges möjlighet att organiseras runt det man upplevt. Att ges möjlighet att träna sig själv inom det man upplevt. Vi anser att bildning, kultur, fredsaktivism är avgörande för att möjliggöra förändring. Såväl för individ, grupp och samhälle.

Ett kollage med röd bakgrund

Premiär för radioteater!!

De Profundis i samarbete med P4 Gävleborg Sveriges Radio Vi har intervjuat vanliga och ovanliga människor i Gästrikland och Hälsingland – och resultatet är tre historier om allt från bandy till hemlöshet.

Här gestaltas blomsterhandlaren mitt i Edsbyn som småpratar med kunderna om pelargoner, tiden på fabriken och åren som utbränd.

Veckan därefter tar vi oss hem till drogmissbrukaren från Forsbacka som tänker tillbaka på sin korta skidskyttekarriär. Och avslutningsvis berättar en bonde i Delsbo om både mystiska händelser i bygden och sin stora kärlek till tjurar.

I rollerna hörs bl.a. välmeriterade skådespelare som Anna Pareto, Kalle Zerpe och Rolf Berlin, men också mer oväntade namn, som sportkommentatorn Petter Barrling och rapartisten Lil Moe. Manus av Max Hebert , musik av Emma Sörensen och regissör är Reine Lööf.

Pjäserna sänds i P4 Gävleborgs förmiddagsprogram den 8:e, 15:e och 22:a juli. Premiär den 8:e juli, ca kl 11.35. I samband med första utsändning går det att lyssna på samtliga tre pjäser på P4 Gävleborgs hemsida.

Ett kollage med röd bakgrund

Gästscen

Vi vill skapa en gästscen som ger fantastiska sceniska ögonblick och samtidigt möjliggör förändring. Vi vill lyfta relevanta och viktiga teman och vi sträva efter kvalité och en intressant estetik. Formen för detta kan vara alltifrån föreläsningar till scenkonst.

Om ni har tips, tankar och idéer på vad ni tycker ska hända på vår gästscen så kontakta gärna oss.

Ett Maskrosbarns Försvarstal

Ett Maskrosbarns Försvarstal

Ett Maskrosbarns Försvarstal är en monolog som bygger på Emilias uppväxt med "Gävles största knarkkung". Att växa upp med vuxna, och ett samhälle som sviker gång på gång. Om en ständig kamp i skuld, skam, längtan, hopp och hopplöshet. Om hennes vilja att förstå, vilja gå vidare, hitta nån slags frihet och något sätt att fungera, en kamp där kärlekens villkor står i centrum.

Föreställningen hade premiär 5 mars 2024 och spelades i Gävle under våren. Den spelades för gymnasieskolor, ledare, lärare och allmänhet med eftersamtal. Föreställningen turnerade under en vecka i Söderhamn, Varberg och Falun. Våren 2025 ska föreställningen ut på längre turné. Under februari, mars och april spelas föreställningen runt om i Sverige. Vill du att föreställningen ska komma till din skola, arbetsplats, kulturhus, utbildningscenter, idrottsförening eller något annat forum där "Ett maskrosbarns försvarstal" skulle passa - hör av dig så lägger vi till det i turnéplanen.

Regi: Reine Lööf

Manus: Manda Stenström

Producent: Sarah Stenberg

Scenograf: Lars Jansson

Ljuddesign/Musik: Viktor Zeidner

Pris: 6000kr ex moms

Informationsblad

Den Stora Bokcirkeln – Vårt Enda Liv

Den Stora Bokcirkeln – Vårt Enda Liv

Under hösten 2021 och våren 2022 träffades grupper inom Stockholms Stadsmission för att diskutera Martin Hägglunds bok ”Vårt enda liv – Sekulär tro och andlig frihet” under ledning av teaterregissör Reine Lööf. Samtalen transkriberades och låg till grund för föreställningens manus, skrivet av Stina Oscarson.

På scenen möttes skådespelare och deltagare från samtalsgrupperna i ett dansant körverk om livet. Martin Hägglund har nått stor internationell framgång med sin bok Vårt enda liv – sekulär tro och andlig frihet som på ett revolutionerande sätt dissekerar vårt sätt att leva, förutsättningarna för ett kapitalistiskt samhälle och hur den omsorg vi hyser om levande ting förutsätter en sekulär tro. I boken diskuterar Hägglund frågor som; vad är viktigt, och vad ger värde till våra liv? Är den kapitalistiska ordningen, där vår tid har ett pris, det bästa sättet att organisera vårat samhälle och kan man hysa omsorg om andra levande ting om detta liv bara är ett väntrum till evigheten? Med sitt sommarprat 2020, nådde Hägglund en bred publik och hans resonemang är en fantastisk grund för diskussioner om hur vi vill att vårt samhälle ska utvecklas. Det finns dock stora grupper som berörs av samhällets organisation utan att ha en given plattform för att nå ut, eller diskutera dessa frågor. ”Genom samarbetet med Stockholms Stadsmission kom vi i kontakt med människor som ville dela sina berättelser med oss. Det vi gestaltade i pjäsen var deras fria associationer kring Hägglunds resonemang och om sina egna liv” ( Reine Lööf, regissör).

Regi: Reine Lööf

Manus: Stina Oscarson

Scenografi, kostym, ljusdesign: Lars Jansson

Koreograf: Erika O’Neill

Kompositör: Rikard Borggård

Foto: Hans Malm

: Sarah Stenberg

Marknad: Åsa Brittsten

Producent: Jenny Lampa

Förlaga: ”Vårt enda liv – sekulär tro och andlig frihet” av Martin Hägglund (Volante, 2020)

Översättning: Andreas Vesterlund

Ensemble

David Weiss

Laila Wahl

Jessica Gustafsson

Birgitta Svanberg

Anders Winblad Zentio

Mikael Pöysti

Dag Elfgren